Samen-werken aan prachtig onderwijs
Samen-werken aan prachtig onderwijs
Wanneer je aan werken in het onderwijs denkt, komen banen als docent en onderwijsassistent waarschijnlijk als eerste in je op. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer functies binnen het onderwijs. Karin Snoeij is bijvoorbeeld kwaliteitscoördinator bij De Regenboog. Zij vertelt meer over deze interessante functie.
Waarom ben je kwaliteitscoördinator geworden?
‘Ik werk al twintig jaar in het onderwijs, waarvan vijftien voor de klas. Hoewel ik dit met veel plezier deed, wilde ik graag meer betekenen voor een grotere groep leerlingen. Misschien wat idealistisch, maar ik geloof hier nog steeds in. Daarom ben ik de master Leren en Innoveren gaan volgen. Dankzij deze master kon ik aan de slag als kwaliteitscoördinator. In deze rol kan ik werken aan beter onderwijs voor alle kinderen van de school.’
Wat zijn je taken als kwaliteitscoördinator?
‘Als kwaliteitscoördinator werk ik binnen drie domeinen. Het eerste domein is dat van de ondersteuningsregisseur, waar ik me richt op de zorg en ondersteuning voor leerlingen. Dit betekent onder andere dat ik samen met de leerkrachten, ouders en eventueel de Adviseur Passend Onderwijs nadenk over ondersteuning voor zorgleerlingen. Het tweede domein is dat van data-analist: ik analyseer gegevens uit het leerlingvolgsysteem en andere systemen om de prestaties van de school te beoordelen. Ik deel deze inzichten met het team zodat we samen kunnen werken aan verbeterpunten. Tot slot heb ik de rol van leercoördinator, waarbij ik kijk naar de kwaliteit van ons onderwijs. We evalueren wat goed werkt en wat er verbeterd kan worden. In deze rol coach en begeleid ik ook collega’s. Bijvoorbeeld door te bespreken hoe het gaat met hun klas en welke ondersteuning ze nodig hebben. Bij dit alles werk ik nauw samen met de directeur, de specialisten en de bouwcoördinatoren.’
Wat vind je het leukst aan dit werk?
‘Wat ik mooi vind aan het werk op deze school, is dat we samen werken aan meer kansengelijkheid door alle kinderen een goede basis te geven. Als we een uitdaging tegenkomen, pakken we die samen aan. We kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen en springen bij waar nodig zodat niemand er alleen voor staat. Samenwerking staat centraal; mijn motto is dan ook: ‘’Samen-werken voor prachtig onderwijs.’’ Verder vind ik het ook heel fijn dat ik me steeds verder kan ontwikkelen. Zo volg ik nu de opleiding Didactisch Beeldcoach die me helpt om nog gerichter en krachtiger te coachen en goede verbindingen met leerkrachten op te bouwen.
Heb je nog tips voor (toekomstige) kwaliteitscoördinatoren?
‘Werk vanuit verbinding met ouders, kinderen en leerkrachten — iedereen hoort erbij. Creëer zelf structuur in je taken om overzicht te houden en prioriteiten te stellen. En vooral: vier je successen! Er gebeurt veel en het is gemakkelijk om alleen te denken aan wat er nog moet gebeuren. Sta juist ook stil bij wat je al hebt bereikt. Kijk naar wat goed gaat en gebruik dit als basis om verder te bouwen aan de punten die nog aandacht nodig hebben.’