
Samen sterk in rekenen
Samen sterk in rekenen
Rekenen staat centraal in het onderwijs. Femke Loos en Maaike Wierikx (beiden leerkracht en rekencoördinator bij basisschool de Baayaert) zetten zich samen met andere rekencoördinatoren in voor beter rekenonderwijs binnen Stichting OBO. Ze organiseren bijeenkomsten, delen praktische kennis en creëren een platform waar scholen elkaar kunnen versterken. In dit artikel delen ze hun drijfveren, uitdagingen en toekomstvisie.
Wat doet een rekencoördinator precies?
Femke: ‘Als rekencoördinatoren zijn we verantwoordelijk voor het op peil houden van de rekenkwaliteit op school. We stellen doelen voor het rekenonderwijs, observeren collega’s en bieden gerichte feedback om hen te ondersteunen. Ook staan we klaar om te helpen met de leertrajecten van individuele leerlingen en adviseren we bij klas- of groepsoverstijgende vraagstukken in rekenen.’ Maaike vult aan: ‘Wanneer een groep of leerling achterblijft, bekijken we samen hoe we hen het beste verder kunnen helpen. Bijvoorbeeld door te bekijken of het aanbod passend is, of dat de lesstof moet worden aangepast en/of er extra ondersteuning nodig is.’

Waarom zijn jullie gestart met deze bijeenkomsten?
‘Twee jaar geleden viel ons op dat tussen de OBO-scholen onderling weinig kennis werd gedeeld over rekenen,’ vertelt Femke. ‘Dat was jammer, want voor andere onderwerpen gebeurde dat wel. Samen met Maaike ben ik toen bijeenkomsten gaan organiseren.’ Maaike beaamt: ‘Op onze school hebben we bijvoorbeeld goede resultaten geboekt met automatisering, gebruik van doelenplanners en doelgericht werken. Door die ervaringen en inzichten te delen, hoeven we als collega’s van verschillende scholen niet telkens opnieuw het wiel uit te vinden. We willen graag leren van en met elkaar.’
Hoe ervaren collega’s deze bijeenkomsten?
Femke glimlacht: ‘De reacties zijn erg positief. We merken dat collega’s geïnspireerd raken en enthousiast zijn om dingen die bij ons werken uit te proberen of te delen met hun eigen team. Het kleinschalige karakter en het feit dat je elkaar kent, maakt het laagdrempelig om deel te nemen aan bijeenkomsten.’ Maaike voegt toe dat er ook een Teams-omgeving is opgezet waar rekencoördinatoren vragen kunnen stellen en documenten kunnen delen: ‘Zo groeit de samenwerking steeds meer.’
Hoe zien jullie de toekomst van deze bijeenkomsten?
Maaike: ‘Zolang er interesse is, blijven we de bijeenkomsten organiseren. We willen niet alleen onze eigen kennis delen, maar ook van andere scholen leren. Ons doel is dat dit platform blijft groeien zodat rekencoördinatoren elkaar kunnen blijven vinden.’
Wat zijn de resultaten in de rekenontwikkeling op de Baayaert tot nu toe?
‘Tijdens klasbezoeken zien we dat het gebruik van doelenplanners, doelgericht werken en lesgeven volgens EDI de kwaliteit van de rekenlessen verhoogt. Door gericht aandacht te besteden aan basisvaardigheden en automatiseren, hopen we ook daarin de komende jaren een mooie ontwikkeling te zien. De kerndoelen voor rekenen liggen hoger en de leerlingen groeien daarin mee.’ Maaike knikt: ‘Collega’s zien de meerwaarde van onze rol en waarderen dat we samen werken aan betere resultaten.’
Tot slot, wat motiveert jullie om dit te doen?
‘We willen het rekenniveau niet alleen op onze eigen school verhogen, maar binnen de hele stichting,’ zegt Femke. Maaike besluit: ‘Het is mooi om te zien hoe iets kleins nu echt impact heeft. Door samen te werken, maken we het onderwijs sterker en dat is waar we het voor doen.’