
Kinderen voorbereiden op de digitale wereld
Kinderen voorbereiden op de digitale wereld
Digitale Geletterdheid is geen losstaand vak, maar verweven met alles wat kinderen op school leren. Leonie Roebroek-Geers, coördinator Digitale Geletterdheid bij Stichting OBO, werkt sinds een jaar aan het versterken van dit bewustzijn in het onderwijs. In dit interview vertelt ze over haar drijfveren, uitdagingen en de toekomst van digitale vaardigheden in de klas.
Waarom ben je coördinator Digitale Geletterdheid geworden?
‘Ik heb veel affiniteit met Digitale Geletterdheid en ICT. In 2022 rondde ik de opleiding Digitale Geletterdheid Expert bij de Rolfgroep af. Van daaruit ben ik eerst digicoach op Montessorischool ZieZo geworden en later door de bovenschoolse stuurgroep Digitale Geletterdheid in deze rol als coördinator gerold. Ik wilde mezelf verder ontwikkelen en merkte in mijn werk als leerkracht hoe belangrijk het is dat leerlingen op een verantwoorde manier kennismaken met digitale middelen. Samen met de ouders is het onze taak hen daarin te begeleiden.’

Wat zijn je werkzaamheden?
‘Samen met mijn collega Stef werk ik aan een overkoepelende visie voor alle OBO-scholen. Daarvoor zijn we gestart met bewustwording: hoe zorgen we dat Digitale Geletterdheid een serieus en geïntegreerd onderdeel wordt van ons onderwijs? We hebben hiervoor een eigen OBO-visiespel ontwikkeld. Daarmee kunnen teams in gesprek over hun wensen en prioriteiten. Iedere school is anders en dat maakt het juist interessant. Komend schooljaar gaan we dit verder uitbouwen door het aanbod te inventariseren en te vergroten.’
Hoe wil je Digitale Geletterdheid in het lesprogramma krijgen?
‘Eigenlijk is Digitale Geletterdheid al op veel manieren zichtbaar in het huidige onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een vlog. Leerlingen presenteren zichzelf, gebruiken digitale middelen en zijn creatief bezig. Dat is Digitale Geletterdheid. Leerkrachten realiseren zich soms niet hoeveel ze al doen. Wij helpen hen om dat verder uit te bouwen. Elke school binnen OBO heeft een eigen autonomie en dat willen we behouden. Tegelijkertijd moeten we richting geven, zodat alle scholen voldoen aan de (nog conceptuele) kerndoelen. Digitale Geletterdheid moet niet voelen als een extra vak, maar verweven zijn met wat er al gebeurt. Een leerlijn ontwikkelen die daarbij past is een flinke, maar belangrijke opdracht.’
Waar ben je trots op?
‘Ik ben erg blij met de studiedagen op scholen over Digitale Geletterdheid. Met hulp van de digicoaches hebben we een format ontwikkeld: informatieve filmpjes, ervaringscircuits met activiteiten en het visiespel. Zo konden teams in korte tijd inhoudelijk én praktisch aan de slag. De visie die hieruit voortkwam, is inmiddels opgenomen in de schoolplannen. We willen dat leerkrachten zichzelf verder ontwikkelen via de OBO Academie. Dat ze niet meer afhankelijk zijn van losse workshops, maar structureel werken aan hun kennis en vaardigheden. Het doel is dat digitale geletterdheid iets wordt wat je gewoon doet in de klas. Dat maakt het duurzaam en krachtig.’