
Een gelukkige leerkracht is een gelukkig kind
Een gelukkige leerkracht is een gelukkig kind
Bij Stichting OBO staat goed onderwijs en de ontwikkeling van kinderen voorop. Maar hoe zorgen we er samen voor dat dit ook echt tot bloei komt? En op welke punten leggen we onze focus om kinderen en scholen het beste te laten groeien? Ellen Broeders – Vermoesen, voorzitter van het College van Bestuur van OBO, vertelt hoe zij, samen met de directeuren en de staf, werkt aan duidelijke afspraken, samenwerking en het elke dag samen een beetje beter doen. Voor de kinderen, de scholen én elkaar.

Hoe zorgt OBO ervoor dat de stichting op koers blijft?
‘We werken vanuit ons strategisch beleidsplan, dat ons richting geeft maar geen vastomlijnd boekje is. Het is een levend document dat we bijstellen als de situatie daarom vraagt. De rode draad is helder: goede onderwijskwaliteit, blijven ontwikkelen, duidelijke structuren én een cultuur waarin leren en verbeteren vanzelfsprekend is. Fouten maken mag, zolang we er maar van leren. Ons motto blijft: elke dag een beetje beter. Voor de kinderen, de scholen én onszelf.’
Hoe geven jullie dit beleid in de praktijk vorm?
‘We hebben op alle scholen Kijk- en Luisterdagen georganiseerd. Dit is onderdeel van onze kwaliteitscyclus. Daarbij komt iemand van buiten meekijken in lessen en teams. Dat vraagt lef, maar het helpt ons om samen beter te worden. Het gaat niet alleen om wat beter kan, maar ook om te zien wat er al goed gaat. Daarnaast staat werkgeluk hoog in het vaandel. We willen dat iedereen precies weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Daarom ontwikkelt HR een functiehuis waarin rollen en verantwoordelijkheden helder staan beschreven. Zo creëren we duidelijkheid.’
Wat zijn de belangrijkste doelen voor 2025-2026?
‘We willen dat alle scholen elkaar kunnen ondersteunen op de kwaliteit. Zo wordt het makkelijker, leuker en waardevoller om samen te werken. Schoolplannen en jaarplannen helpen daarbij. Daarnaast bereiden we ons voor op inclusief onderwijs: kijken welke kansen dat biedt, welke uitdagingen er zijn en hoe we die als OBO kunnen aanpakken. Ook blijven we natuurlijk alert hoe we dit organiseren.’
Wat geeft jou persoonlijk energie in dit werk?
‘Veel zaken. Maar ik ben echt apetrots op hoe betrokken onze leerkrachten en kinderen zijn. Het mooiste vind ik om op de scholen rond te lopen en te zien hoe het onderwijs echt wordt afgestemd op de kinderen. Voor mij draait alles om samen leren en het beste doen voor elk kind. Dat geeft energie voor het hele jaar.’
Welke boodschap wil je meegeven bij de start van het schooljaar?
‘Een gelukkige leerkracht is een gelukkig kind. We moeten blijven samenwerken, van elkaar leren en trots zijn op wat we samen bereiken. Als we dat doen, krijgt ieder kind het beste onderwijs.’
