Ervaren is leren: cultuur op De Boemerang

Ervaren is leren: cultuur op De Boemerang

Ervaren is leren: cultuur op De Boemerang

Yvonne van Westenbrugge werkt al sinds 2003 op De Boemerang in Zevenbergen en is sinds 2013 cultuurcoördinator. Waarom? ‘Ik ben enorm geïnteresseerd in cultuur en vind het belangrijk dat kinderen hiermee in aanraking komen.’ Ze vertelt er in dit interview meer over.

Waarom ben je cultuurcoördinator geworden?

‘Cultuur heeft altijd een grote rol gespeeld in mijn leven. Bij ons thuis gaat het vaak over muziek, theater en kunst. Twaalf jaar geleden hebben we als school nagedacht over wat ons uniek maakt. Voor mij was het duidelijk: ik wilde een andere invulling aan cultuur geven in ons onderwijs. Daarom heb ik me laten opleiden tot cultuurcoördinator.’

Wat doe je als cultuurcoördinator?

‘In het begin was het vooral hard werken om mijn team te scholen en hen mee te nemen in de nieuwe invulling. Met een duidelijke richting voor ogen werkte ik stap voor stap toe naar ons gezamenlijke doel. Nu is mijn rol vooral coachend en ondersteunend. Ik motiveer collega’s en inspireer hen om cultuur in hun lessen te integreren. Enthousiasme werkt aanstekelijk én ik ben heel enthousiast over cultuur! Collega’s die al langer bij De Boemerang werken, delen mijn passie en ademen cultuur. Vooral nieuwe collega’s help ik om cultuur een plek te geven in hun lessen, omdat het voor hen nog nieuw en uniek is.’

Ervaren is leren: cultuur op De Boemerang

Wat doet jullie school verder nog aan cultuur?

‘We wilden cultuur niet beperken tot losse knutsel- of tekenlessen, maar kinderen echt de ruimte geven om creatief te zijn. Daarom hebben we cultuur geïntegreerd in ons onderwijs en maken we er iedere vrijdagmiddag een groot cultureel moment van. Beeldende kunst, muziek, drama en dans komen samen in projecten waarbij kinderen leidend zijn in het proces. Ieder thema eindigt met een presentatie, zodat elk kind een podium krijgt. Kwaliteit blijft voor ons belangrijk. We willen kinderen op een leuke en leerzame manier laten kennismaken met verschillende disciplines, materialen en technieken, zodat ze zich breed kunnen ontwikkelen. Cultuur versterkt ook andere vakken, zoals aardrijkskunde en geschiedenis. Denk aan een museumbezoek, waar leerlingen de impact van de boekdrukkunst zelf kunnen ervaren. Of aan aardrijkskunde, waar ze bergen en dalen kleien of vulkanen bouwen – zo wordt leren veel betekenisvoller.

Kun je een aantal voorbeelden geven?

‘We hebben net het thema carnaval afgerond met een zelf georganiseerde optocht. Kinderen bedachten alles zelf: een loopgroep, een dansgroep en zelfs papier-maché wagens. Een andere keer organiseerden we het Boemerfestival met twee podia, waar de kinderen optraden. Groep 8 was medeverantwoordelijk: van de planning tot de uitvoering, inclusief de aankleding en organisatie van de kraampjes.’

Waar ben je trots op?

‘Op het hele programma, maar vooral op wat het met de kinderen doet. Wie op vrijdagmiddag binnenstapt ziet overal in de school cultuur. Het bruist van creativiteit, waarbij ieder plekje van de school wordt gebruikt. Kinderen werken samen, helpen elkaar en durven zichzelf te laten zien. Dat begint al in groep 1 en groeit door tot groep 8, waar ze zelf de musical, het decor en het lichtplan bepalen en ontwerpen. Het vertrouwen dat we kinderen geven, krijgen we dubbel en dwars terug. Dat is het mooiste wat er is!’

Het laatste nieuws van OBO