
Hybride HB-klas Eigenwijz: samen werken aan groei en uitdaging
Hybride HB-klas Eigenwijz: samen werken aan groei en uitdaging
Sinds 1 november 2024 biedt de hybride hoogbegaafdheidsklas van Eigenwijz op basisschool De Klimroos een unieke kans voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. In een traject van 20 weken werken de kinderen aan hun eigen leer- en ontwikkelingsvragen. Jolanda Merkies en Allan Duffy vertellen meer over dit bijzondere initiatief.
Waarom is deze hybride HB-klas gestart?
‘We merkten dat er veel hoogbegaafde kinderen zijn die vastlopen in het reguliere onderwijs, maar voor wie volledig HB-onderwijs ook niet altijd de juiste plek is,’ vertelt Jolanda, HB-adviseur bij OBO. ‘Er zat een gat tussen die twee vormen en daar wilden we iets aan doen. Zo ontstond het idee voor deze hybride vorm, waarin kinderen deels op hun eigen school blijven en deels hier les krijgen. Op dit moment zijn er twee locaties: De Klimroos in Roosendaal en een locatie in Zevenbergen bij Stichting De Waarden. Kinderen uit de regio worden op een van deze plekken geplaatst.’

Wat maakt deze klas zo bijzonder?
‘De combinatie van les krijgen in deze groep en op je eigen school is heel waardevol,’ legt Allan uit. Hij is leerkracht bij De Klimroos en geeft sinds 1 november les aan de groep van Eigenwijz. ‘Hier krijgen de kinderen maatwerk en worden ze echt uitgedaagd. Tegelijkertijd blijven ze verbonden met hun eigen klas. Die afwisseling helpt hen om het beste uit zichzelf te halen.’ ‘Het mooiste moment is als je ziet dat een kind “aangaat”,’ vult Jolanda aan. ‘Ze gaan stralen, boeken resultaten en leren elkaar ook te inspireren. Dat geeft zoveel energie!’ De samenwerking met de thuisschool is ook uniek. ‘In veel HB-klassen mist de overdracht naar het reguliere onderwijs, maar hier werken we juist heel nauw samen met de leerkracht van de eigen school. Zo zorgen we dat de begeleiding daar ook echt goed aansluit.’ Allan beaamt: ‘Twee dagen per week geef ik les aan de kinderen hier, de andere dagen coach ik de leerkrachten op hun eigen school. Zo zorgen we ervoor dat de aanpak die we hier ontwikkelen ook daar goed wordt voortgezet.’
Welke uitdagingen komen jullie tegen?
‘Het tempo dat we hier hebben, is niet altijd makkelijk over te brengen naar de thuisschool,’ vertelt Allan. ‘Wij weten waar we op moeten letten, maar voor leerkrachten is dat soms nog zoeken. Daar coachen we hen in.’ ‘We zien ook dat er vaak meer nodig is dan alleen deze hybride klas,’ vult Jolanda aan. ‘We blijven kijken hoe we de scholen nog beter kunnen ondersteunen, zoals met beleidsvorming en de begeleiding van schoolspecialisten.’

Welk effect heeft de HB-klas op de kinderen?
‘De verandering is enorm,’ zegt Allan enthousiast. ‘Kinderen leren beter plannen, doorzetten en krijgen meer zelfvertrouwen. Waar ze eerst snel opgaven, zetten ze nu door en denken ze in mogelijkheden.’ ‘Ook op scholen zien we groei,’ zegt Jolanda. ‘Leerkrachten leren hoe ze de lesstof kunnen toepassen en verrijken, waardoor deze kinderen meer uitdaging krijgen. Ouders merken het thuis ook. Ze zien blijere, gemotiveerde kinderen die met plezier naar school gaan. Dat is voor ons de grootste winst.’
Wat is de toekomst van deze klas?
‘Ideaal gezien maken we onszelf over twee jaar overbodig,’ zegt Jolanda. ‘De scholen leren in deze periode hoe ze deze kinderen goed kunnen begeleiden, zodat een aparte voorziening niet meer nodig is. Dat is ons ultieme doel: passend onderwijs voor elke leerling, gewoon op de eigen school.’