‘Leren houdt nooit op. Ook niet voor ons’

‘Leren houdt nooit op. Ook niet voor ons’

‘Leren houdt nooit op. Ook niet voor ons’

Istvan Smeekens werkt al 33 jaar bij Stichting OBO. Hij begon ooit als leerkracht, maar werkt sinds 2015 op het bestuurskantoor. Inmiddels is hij Adviseur Duurzame Inzetbaarheid binnen het HR-team en coördinator van de OBO-academie. In dit interview vertelt hij over het belang van blijven leren, hoe de academie werkt en wat de plannen voor de toekomst zijn.

Portret van een medewerker van Stichting OBO.

Wat is de OBO-academie precies?

‘De OBO-academie is onze eigen leer- en ontwikkelomgeving. We bieden activiteiten aan die gericht zijn op de persoonlijke en professionele groei van medewerkers. Tot nu toe lag de nadruk vooral op onderwijsinhoudelijke thema’s, zoals didactiek en pedagogiek. Maar we willen dit verder uitbreiden met onderwerpen die te maken hebben met vitaliteit, duurzame inzetbaarheid en werkplezier. Leren gaat immers niet alleen over lesgeven, maar ook over goed voor jezelf zorgen.’

Hoe ben je bij de OBO-academie betrokken geraakt?

‘Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de ontwikkeling van mensen. Na jaren als leerkracht en later als leidinggevende te hebben gewerkt, kwam ik terecht bij het bestuurskantoor, waar ik me nu bezighoud met duurzame inzetbaarheid. Een belangrijk onderdeel daarvan is de OBO-academie. Ik coördineer de activiteiten die binnen de academie plaatsvinden, maar ik organiseer ze niet zelf.’

Wat doet de academie voor medewerkers van Stichting OBO?

‘We organiseren trainingen, inspiratiesessies en workshops. Soms komt het initiatief vanuit de scholen of domeinen, soms vanuit interne of externe deskundigen. Medewerkers kunnen zich daar vrijwillig voor aanmelden. Het doel is dat iedereen zich professioneel en persoonlijk kan blijven ontwikkelen. Daarnaast onderzoeken we momenteel de mogelijkheden voor een digitale leeromgeving, zodat leren en jezelf ontwikkelen nog laagdrempeliger wordt.’

Hoe bepalen jullie welke trainingen of cursussen worden aangeboden?

‘Veel gebeurt op aanvraag. Stel: er is behoefte aan een training digitale geletterdheid, dan zoeken wij uit wie dat het beste kan verzorgen en zetten we het traject in gang. Soms zijn er ook verplichte trainingen. Bijvoorbeeld voor vertrouwenspersonen. Dat zijn trainingen die voor alle scholen gelden, dus kunnen we die op bestuurlijk niveau aanbieden. Dat scheelt werk voor de scholen en zorgt ervoor dat iedereen dezelfde kwaliteit en informatie krijgt.’

Wat vinden medewerkers het leukst aan de OBO-academie?

‘Dat verschilt per persoon. Je merkt aan het onderwerp hoeveel animo er is. Startende leerkrachten vinden het bijvoorbeeld heel waardevol om met elkaar te leren en ervaringen te delen. Anderen kiezen juist voor verdieping in digitalisering of gedrag in de klas. Het hangt ook af van iemands rol: een leerkracht die daarnaast digicoach is, zal sneller voor ICT-gerelateerde thema’s kiezen. Wat ik vooral hoor, is dat mensen het prettig vinden dat ze zich binnen OBO kunnen blijven ontwikkelen.’

Hoe zorgen jullie dat leren goed aansluit bij het werk op school?

‘We proberen onderwerpen te kiezen die breed toepasbaar zijn, zodat scholen ze op hun eigen manier kunnen gebruiken. Dat past goed bij de diversiteit binnen onze stichting, met verschillende leervormen zoals Dalton, Montessori, Agora en natuurlijk vanuit de visie openbaar onderwijs. Zo blijft het relevant voor iedereen.’

Wat zijn je plannen en dromen voor de toekomst van de OBO-academie?

‘Onze wens is om de academie verder te ontwikkelen tot een combinatie van een fysieke en digitale leeromgeving. We willen dat interne en externe deskundigen bijdragen aan het aanbod, zodat medewerkers steeds nieuwe mogelijkheden krijgen om zich te ontwikkelen. Misschien kunnen we in de toekomst zelfs samenwerken met mensen buiten OBO, binnen de bredere onderwijsregio. Uiteindelijk gaat het erom dat elke leerling een leerkracht heeft die up-to-date is en hen goed kan voorbereiden op de toekomst. Dat is waar we het allemaal voor doen.’

Het laatste nieuws van OBO