Leren in een digitale wereld

Leren in een digitale wereld

Leren in een digitale wereld

Bram Maaskant werkt al drie jaar bij Kindcentrum Bergop. Hij is leerkracht, coördinator voor hoogbegaafdheid én sinds dit schooljaar ook digicoach. Waarom? ‘Ik heb veel affiniteit met digitalisering en ik vind het belangrijk dat kinderen leren hoe ze zich kunnen redden in een digitale wereld.’ Hij vertelt er in dit artikel meer over.

Wat doe jij als digicoach?

‘Ik hou me bezig met mediawijsheid en leer kinderen hoe ze op een verantwoorde manier met digitalisering omgaan. Dit betekent niet alleen werken met computers, maar ook leren hoe je veilig social media gebruikt, een PowerPoint maakt, met AI werkt en nepnieuws herkent. De digitale wereld ontwikkelt zich razendsnel. Het is belangrijk dat kinderen hier goed op worden voorbereid.’

Waarom ben je digicoach geworden?

‘Het korte antwoord: iedere school heeft een digicoach en wij zochten er nog een. Maar dit is zeker niet de enige reden. Omdat ik jong ben, delen leerlingen veel met mij over wat er speelt op social media. Mobiele telefoons en social media horen bij het leven en dat begint al op jonge leeftijd. Daarom vind ik dat je er op school ook aandacht aan moet besteden. Het leek me logisch en boeiend om me daarvoor in te zetten’,

Zie je al resultaten?

‘Jazeker! Kinderen weten dat ik hen wil helpen en verstand heb van digitale onderwerpen. Daardoor komen ze sneller naar mij toe met vragen en durven ze dingen te delen. Dat is precies wat ik wil bereiken. We doen ook groepsopdrachten en ik merk echt dat de kinderen er beter in worden. Dat helpt hen straks op de middelbare school.’

Is er verschil met de communicatie naar ouders toe?

‘De communicatie met ouders is door digitale middelen sneller en directer geworden. Een voorbeeld hiervan is het schoolkamp. Ik besloot mobiele telefoons onder voorwaarden toe te staan: maximaal 30 minuten na het avondeten. Er was geen internet, dus de kinderen konden foto’s en video’s maken, een spel spelen of Tik-Tok dansjes oefenen. Ouders ondertekenden een formulier met afspraken en vonden het fijn om af en toe kort contact te hebben met hun kinderen. Uiteindelijk zagen we dat kinderen weinig behoefte hadden aan hun telefoon en veel meer genoten van de kampspellen. Want ja: als je iets verbiedt, is het leuk om te doen. Sta je het beperkt toe, dan hou je juist de controle.’

Wat doen jullie als school nog meer?

‘We werken ook aan computational thinking. Dit is een van de vier pijlers die we binnen OBO hebben op het gebied van Digitale Geletterdheid. Dit begint al bij de kleuters, die op een speelse manier leren, bijvoorbeeld met kralenplanken en patronen, hoe een computer denkt zonder gebruik te maken van een laptop. Stapsgewijs worden deze vaardigheden uitgebreid, zodat leerlingen in groep 7 en 8 daadwerkelijk met technologie aan de slag kunnen.’

* Een digicoach is een inspirator, motivator, coach en aanspreekpunt als het gaat om digitalisering binnen de school. De digicoach werkt nauw samen met de directeur en bewaakt de digitale processen binnen de school, maar zorgt er ook voor dat hun collega’s geïnspireerd en gemotiveerd worden om digitale geletterdheid te integreren in het huidige onderwijsaanbod en borgt dit.

Het laatste nieuws van OBO