‘Met een glimlach naar mijn werk’: Sven van Gulik over zijn passie voor het onderwijs
Van leerling tot leerkracht van groep 8 op dezelfde school: Sven van Gulik leeft op basisschool De Boemerang zijn droom. Nog steeds gaat hij elke dag met een glimlach naar zijn werk. Wat maakt voor hem dit vak zo bijzonder? We spreken Sven over zijn passie voor lesgeven, zijn rol binnen het onderwijs en zijn advies aan beginnende leerkrachten.
Waarom heb je gekozen voor het beroep leerkracht?
‘Van jongs af aan wist ik al dat ik leerkracht wilde worden. Ik heb zelf als kind op De Boemerang gezeten en dacht toen al: dit wil ik ook. Het mooie aan dit vak is dat je echt bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen. Het klinkt misschien cliché, maar als ik thuiskom en terugdenk aan de dag voel ik: ja, we hebben echt toffe dingen gedaan en weer nieuwe dingen geleerd. Ik ga nog steeds elke dag met een glimlach naar mijn werk.’
Hoe ben je bij De Boemerang terechtgekomen?
‘Ik deed hier eerst een snuffelstage vanuit het Markland College. Daarna volgde ik de opleiding tot onderwijsassistent bij Curio en werd ik voor mijn stage op deze school geplaatst. Dat beviel heel goed en ik kreeg een contract aangeboden als onderwijsassistent. Toen ik hier een aantal jaar werkte, kreeg ik de kans om via Stichting OBO de Pabo te volgen. Dat voelde als een natuurlijke weg.’
Is het onderwijs wat je ervan had verwacht?
‘Ja, absoluut. Het mooie aan werken binnen OBO is dat je niet alleen kansen krijgt maar ook de begeleiding om die kansen te benutten. Er zijn mentoren en schoolopleiders waar je al je vragen aan kunt stellen. Ze staan echt klaar voor startende leerkrachten. Daarnaast biedt de OBO academie praktische trainingen waarmee je meteen aan de slag kunt. Het gaat niet alleen om theorie, maar ook om tools die je direct kunt toepassen.’
Welke extra rollen vervul je naast het lesgeven?
‘Naast mijn werk als leerkracht van groep 8 ben ik lid van de werkgroep en lesgevend leerkracht bij het Junior College Moerdijk. Dit initiatief is bedoeld om de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs te versoepelen. We werken samen met basisscholen en middelbare scholen in de regio. We ontwikkelen lesmodules rond verschillende thema’s. De kinderen werken in gemixte groepen en leren samenwerken met andere scholen. Het versterkt de verbinding tussen het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs.’
Heb je tips voor beginnende leerkrachten of stagiairs?
‘Durf om hulp te vragen, doe het niet alleen. Je werkt samen met collega’s aan de ontwikkeling van kinderen. Binnen Stichting OBO krijg je volop kansen om te groeien. Niet alleen binnen je eigen school, maar in samenwerking met alle scholen. De deuren staan open en er wordt altijd met je meegedacht over een passende plek of oplossing. Dat maakt het werk extra waardevol. Ik zeg altijd: je hebt niet één groep van 30 leerlingen, maar je hebt samen een groep van 200 leerlingen.’