
‘Mijn doel is om nieuwe leerkrachten te laten groeien’
‘Mijn doel is om nieuwe leerkrachten te laten groeien’
Al 16 jaar zet Jet Verbogt zich in voor de leerlingen én leerkrachten van Stichting OBO. Op dit moment verdeelt ze haar tijd tussen lesgeven op montessorischool ZieZo in Roosendaal en het coachen van startende leerkrachten. In dit interview vertelt ze vol passie over haar werk.
Je bent coach startende leerkrachten. Kun je uitleggen wat jouw rol binnen Stichting OBO is?
Als coach ben ik vertrouwenspersoon voor nieuwe leerkrachten en zorg ik voor een zachte landing binnen het beroep. Ik richt me op het inspireren, enthousiasmeren en prikkelen. Starters kunnen mij voor allerlei vragen bereiken, of ze nu klein of groot zijn. Naast de mogelijkheid om te sparren en informatie te delen, werken we aan persoonlijke leerdoelen. Ook bereiden we samen lessen voor en geven we deze aan de leerlingen. Soms geef ik ook voorbeeldlessen aan nieuwe leerkrachten zodat ze mij kunnen observeren. Daarnaast organiseer ik inspiratiesessies binnen de OBO-academie. Tijdens deze sessies krijgen starters de kans elkaar te ontmoeten en met elkaar in gesprek te gaan over het vak. Ervaringen delen is ontzettend waardevol.
Hoe zie je de startende leerkrachten groeien?
Sommigen hebben een extra duwtje in de rug nodig. Als dat zo is, kom ik langs om te kijken hoe het gaat. Ik observeer hun lessen, ga in gesprek en stel vragen over hun handelen. Het mooie is dat ze daardoor vaak meer vertrouwen krijgen, zichzelf vragen durven te stellen en kritischer op zichzelf worden. Hierdoor boeken ze snel vooruitgang.
Anderen zijn al erg actief en hebben maar een paar tips nodig. Het is mooi om te zien dat sommige beginnende leerkrachten zelf contact met mij opnemen en ideeën delen die ze tijdens hun opleiding hebben geleerd. Bijvoorbeeld nieuwe werkvormen waar ik nog niet bekend mee ben. Zo zie je maar: ook ik leer van mijn werk als coach.
Wat maakt deze functie bijzonder?
Wat het bijzonder maakt, is dat mensen je in vertrouwen nemen. Het coachen heeft geen beoordelend karakter. We richten de pijlen samen op de ontwikkeling van de persoon in kwestie. Het is geweldig om te zien dat mijn advies en ervaring hen enthousiast maakt én ze verder helpt. Daar doe ik het voor.
Wat is de ultieme tip voor werken in het onderwijs?
Plannen, plannen en plannen. Als je je lessen vooraf goed voorbereidt, sta je steviger in je schoenen en ben je flexibeler. Je hoeft niet alles tot in detail uit te werken, maar een duidelijk idee helpt je om beter om te gaan met onverwachte zaken. Neem de tijd om te plannen en geef jezelf de ruimte om te leren. Het is oké om kleine stapjes te zetten. Zolang je maar vooruitkomt. Maar vergeet niet om ook plezier te hebben!
Is er nog iets wat je wil meegeven aan de huidige of toekomstige generatie leerkrachten?
Starten doe je niet in je eentje! Durf vragen te stellen en geef tijdig aan waar je behoeftes liggen. Je kunt niet alles tegelijk, geef jezelf (net als de leerlingen in jouw klas) de mogelijkheid om tot ontwikkeling te komen.