Passend onderwijs en groei voor ieder kind

Passend onderwijs en groei voor ieder kind

Passend onderwijs en groei voor ieder kind

Met samen ruim 25 jaar ervaring bij OBO weten Denise de Koeijer en Marloes Franken hoe belangrijk het is om leerlingen goed te ondersteunen. Denise werkt al 16 jaar bij OBO en heeft de functie Adviseur Passend Onderwijs de afgelopen vier jaar verder uitgebouwd. Marloes is 13 jaar werkzaam bij OBO en heeft sinds de zomervakantie deze rol op zich genomen. Ze vertellen er graag meer over.

Wat houdt jullie werk precies in?

Marloes vertelt: ‘Wij helpen scholen en leerkrachten bij vragen over de ondersteuning en onderwijsbehoeften van kinderen.’ Denise vult aan: ‘Naast het meedenken en adviseren, hebben wij ook een belangrijke rol als verbinder. We brengen partijen bij elkaar en hebben korte lijntjes met het samenwerkingsverband, de gemeente, scholen en andere betrokkenen. Daarnaast nemen we deel aan overleggen waarin we met iedereen meedenken over complexe vraagstukken.’ Marloes knikt instemmend: ‘Bijvoorbeeld wanneer een leerkracht even vastloopt in de begeleiding van een leerling. Wij zijn betrokken op leerlingniveau, maar daarnaast adviseren wij scholen ook op bredere thema’s zoals: Passend Onderwijs, dyslexie, expliciete directe instructie en gedragsproblematiek. We kijken vaak naar het grotere plaatje.’

Waarom kozen jullie voor dit werk?

‘Ik vind het geweldig om mee te mogen werken aan kansen voor kinderen. Het draait om oplossingen vinden zodat een kind dicht bij huis naar school kan en de ondersteuning krijgt die het nodig heeft’, vertelt Denise. Marloes knikt: ‘Ik geniet ervan om samen met leerkrachten te kijken hoe we het onderwijs thuisnabij én passend kunnen maken.’

Hoe zorgen jullie dat kinderen de juiste hulp krijgen?

‘De school is altijd de belangrijkste schakel,’ benadrukt Denise. ‘Zij zorgt dat een kind in beeld is en dat de ondersteuningsvraag helder wordt. Als de school vastloopt, schakelen ze ons in. Wij lezen het dossier, observeren in de klas en gaan in gesprek met de leerkracht en de kwaliteitscoördinator en geven handelingsadviezen aan de leerkracht om het onderwijs voor de leerling meer passend te maken.’ Marloes vult aan: ‘Een kind kan zichzelf niet veranderen, maar leerkrachten kunnen hun aanpak wel aanpassen. Daarmee kunnen zij echt het verschil maken.’

Wat gebeurt er als een leerling behoefte heeft aan nog meer gepersonaliseerde hulp?

Marloes: ‘We blijven betrokken en zoeken samen met de leerkracht, de kwaliteitscoördinator en ouders naar oplossingen. Het is belangrijk om planmatig en doelgericht te werken.’ Denise vervolgt: ‘Vaak blijven we langere tijd betrokken, omdat iedere situatie uniek is. Soms zien we dat een reguliere school handelingsverlegen is en een leerling niet meer kan bieden wat het nodig heeft op dat moment. In die gevallen kijken we samen naar alternatieven, zoals een school die beter aansluit bij de specifieke behoeften van het kind. Ons doel blijft altijd om passend onderwijs zo veel mogelijk binnen het reguliere onderwijs vorm te geven. Maar als dat niet lukt, zorgen we dat het kind toch op de juiste plek terechtkomt.’

Hoe dragen jullie bij aan schoolontwikkeling en kwaliteit?

Naast hun directe werk met scholen en leerkrachten maken Denise en Marloes deel uit van het team onderwijskwaliteit van OBO. Marloes legt uit: ‘We adviseren de scholen, de bestuurder en onze collega’s van het bestuurskantoor over algemene schoolontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan ontwikkelingen met betrekking tot Passend Onderwijs, toetsing, verzuim of doublures (leerlingen die een jaar over doen). Onze input helpt de organisatie om stappen te zetten.’ Denise vult aan: ‘We kijken wat er goed gaat en waar nog verbeteringen mogelijk zijn. Uiteindelijk willen we één ding: dat ieder kind in een omgeving zit waarin het kan groeien.’

Hoe blijven jullie op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?

‘Er gebeurt veel op het gebied van passend onderwijs,’ zegt Denise. ‘We lezen nieuwsbrieven, vakliteratuur en volgen trainingen. Ook nemen we deel aan verschillende stuurgroepen, waardoor we op de hoogte blijven van de nieuwste inzichten.’ Marloes voegt toe: ‘Samenwerking is hierin ook heel belangrijk. Met de kwaliteitscoördinatoren kijken we hoe we deze kennis kunnen toepassen binnen de stichting. Het gaat niet alleen om kennisoverdracht, maar vooral ook om samen verder te ontwikkelen.’

Het laatste nieuws van OBO